DEVELOPMENT OF A BUSINESS PLAN FOR E-COMMERCE: A CASE STUDY IN A CLOTHING MICROCOMPANY

um estudo de caso em uma microempresa de vestuário

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v19.n54.4669

Keywords:

Mercado online, Planejamento estratégico, Viabilidade econômica

Abstract

With technological advancement, great changes have been occurring every year in the world. These changes are not only affecting the daily lives of users, but also in the way consumers and entrepreneurs relate to each other. Such a scenario makes it necessary for the business market to keep up with the new possibilities of action that have been emerging over time. This research presented a case study of a women's apparel microenterprise whose objective was to identify the feasibility of expanding the business to an e-commerce. To this end, a business plan was developed, including the stages of strategic planning, marketing plan and financial plan, aiming at its good structuring and reducing the probability of making hasty decisions when opening the business. Two questionnaires were carried out, one directed to the owner and the other for market research with the target audience. With the analysis of the environment, the strengths and weaknesses and the opportunities and threats of the microenterprise were identified. The financial plan was carried out, where investments, expenses, cash flow projections, income statement and feasibility indicators were raised through the scenarios: pessimistic, realistic and optimistic. The internal rate of return was -2.89 % per month for the pessimistic scenario, so the business should be rejected by the negative result of the indicator. The result for the realistic scenario showed a profitability of 2.00 % per month, and for the optimistic scenario the profitability was 6.43 % per month. Therefore, the realistic and optimistic scenarios presented the possibility of investment to open e-commerce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Ramos da Rocha, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduada em Engenharia de Produção pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Matheus da Silva Gomes, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduado em Engenharia de Produção pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Sergio Ricardo Bastos de Mello, Centro Universitário de Volta Redonda, UniFOA

Responsável pela Comissão Própria de Avaliação - CPA do UniFOA no período de 2015 - atual, com experiência em coordenação de curso de graduação em Engenharia de Produção. Membro da Comissão Sistêmica do UniFOA com participação em seu planejamento estratégico e elaboração do PDI para os períodos de 2017-2021 e 2022-atual. Professor em curso de graduação e pós-graduação. Integrou o Banco de Avaliadores Ad Hoc do Ministério da Educação (MEC/INEP) nas modalidades presencial e EaD. Possui experiência em Gerência da Qualidade em empresa metalúrgica, responsável pelos processos de certificação ISO 9001 e ISO TS 16949. Consultor em Sistema de Gestão pela Qualidade. Bacharel em Engenharia Metalúrgica e Administração, com especialização em Engenharia da Qualidade e mestrado em Engenharia Mecânica. Formação em cursos de auditor líder e formação de multiplicadores pelo David Huntins Institute, planejamento da qualidade pelo Juran Institute, avaliador institucional nas modalidades presencial e EaD e elaborador de provas para ENADE pelo Inep e formação em AVA/LXP e metodologias ativas pelo UniFOA/Grupo +A.

Joyce Meire Franco de Oliveira, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduada em Engenharia de Produção pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Janaina da Costa Pereira Torres de Oliveira, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Engenheira Metalurgista e Mestre pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com Doutorado em Engenharia Metalúrgica e de Materiais pela Universidade de São Paulo (USP/Capital) e Pós-Graduação em Docência no Ensino Superior.

References

BIAGIO, Luiz Arnaldo; BATOCCHIO, Antônio. Plano de negócios: estratégia para micro e pequenas empresas. 3. ed. São Paulo: Manole, 2018. E-book. ISBN 978-85- 204-5334-6.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de vendas: uma abordagem introdutória. 4. ed. Barueri: Atlas, 2022. E-book. ISBN 978-65-5977-283-4.

CONVERSION. Relatório setores e-commerce no Brasil. 2023. Disponível em: http://lp.conversion.com.br/relatorio-setores-ecommerce. Acesso em: 30 jul. 2023.

DORNELAS, José. Plano de negócios: seu guia definitivo. 3. ed. Barueri: Atlas, 2023. Ebook. ISBN 978-65-5977-451-7.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019. E-book. ISBN 978-85-970-2098-4.

GITMAN, Lawrence Jeffrey; ZUTTER, Chad J. Princípios de administração financeira. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2017. E-book. ISBN 978-85-430-0674-1.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2023. E-book. ISBN 978-85-97-02657-3.

MAXIMIANO, Antônio Cesar Amaru. Introdução à administração. 8. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 2011. E-book. ISBN 978-85-224-6288-9.

SEBRAE. Como elaborar um plano de negócios. Brasília, 2013. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RN/Anexos/gestao-e-comercializacao-como-elaborar-um-plano-de-negocios.pdf. Acesso em: 09 jun. 2023.

TEIXEIRA, Tarcísio. Comércio eletrônico: conforme o marco civil da internet e a regulamentação do e-commerce no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2015. E-book. ISBN 978-85-02-62249-4.

TURCHI, Sandra R. Estratégias de marketing digital e e-commerce. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2023. E-book. ISBN 978-85-97-01540-9.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015. E-book. ISBN 978-85-8260-232-4.

Published

2024-04-24

How to Cite

RAMOS DA ROCHA, Lilian; DA SILVA GOMES, Matheus; BASTOS DE MELLO, Sergio Ricardo; MEIRE FRANCO DE OLIVEIRA, Joyce; DA COSTA PEREIRA TORRES DE OLIVEIRA, Janaina. DEVELOPMENT OF A BUSINESS PLAN FOR E-COMMERCE: A CASE STUDY IN A CLOTHING MICROCOMPANY: um estudo de caso em uma microempresa de vestuário. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 19, n. 54, p. 1–10, 2024. DOI: 10.47385/cadunifoa.v19.n54.4669. Disponível em: https://unifoa.emnuvens.com.br/cadernos/article/view/4669. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia e Engenharias

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.