Teacher training and its relationship with science clubs

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/praxis.v17.n31.5669

Keywords:

Teacher education, Science clubs, Science education, Systematic review, Professional development

Abstract

This systematic review examines the relationship between teacher education and science clubs by analyzing scientific publications from 2012 to 2025. The study, based on data from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), identified 17 relevant works after rigorous screening. Results indicate that science clubs serve as potential spaces for teacher professional development, fostering investigative practices, interdisciplinarity, and pedagogical reflection. The Federal University of Pará (UFPA) stands out as the main institution producing research on the topic, accounting for 65% of the analyzed studies. Key contributions include the construction of teacher identity, the promotion of inquiry-based teaching, and the integration of theory and practice. However, a regional concentration of research and the need for greater articulation between clubs and formal curricula were observed. The study concludes that these spaces are strategic for critical and innovative teacher education, suggesting the expansion of policies that strengthen their integration with initial and continuing teacher training. 

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Author Biography

Terezinha Valim Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975); Licenciatura em História Natural pela mesma Universidade (1975); especialização em Ecologia Humana na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000), na linha de pesquisa "Ensino, Avaliação e Formação de Professores". É professora Titular da Universidade Federal do Pará, onde iniciou carreira em março de 1979. Criou o Clube de Ciências da UFPA, em 1979, tendo em vista a formação inicial de professores de Ciências e Matemática da Instituição (iniciação à docência desde o início da graduação) e a iniciação científica de estudantes da Educação Básica. É pesquisadora na área de Educação em Ciências, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: formação de professores, ensino de ciências, formação inicial, pesquisa narrativa e ensino com pesquisa. Coordenou o Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas da UFPA (PPGECM), de 2002 a 2008. Foi Diretora Geral do INSTITUTO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E CIENTÍFICA DA UFPA, por dois mandatos consecutivos (2003 a 2011). Coordenou o POLO ACADÊMICO UFPA do doutorado em rede da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC, de 2010 a 2016, reassumindo este cargo em 2021. Foi coordenadora do Mestrado Profissional DOCÊNCIA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS (PPGDOC), de 2014 a 2019. É docente e orientadora de mestrado e doutorado nos três PPG supracitados.

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Published

2025-10-11