Teacher training and its relationship with science clubs
a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.47385/praxis.v17.n31.5669Keywords:
Teacher education, Science clubs, Science education, Systematic review, Professional developmentAbstract
This systematic review examines the relationship between teacher education and science clubs by analyzing scientific publications from 2012 to 2025. The study, based on data from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), identified 17 relevant works after rigorous screening. Results indicate that science clubs serve as potential spaces for teacher professional development, fostering investigative practices, interdisciplinarity, and pedagogical reflection. The Federal University of Pará (UFPA) stands out as the main institution producing research on the topic, accounting for 65% of the analyzed studies. Key contributions include the construction of teacher identity, the promotion of inquiry-based teaching, and the integration of theory and practice. However, a regional concentration of research and the need for greater articulation between clubs and formal curricula were observed. The study concludes that these spaces are strategic for critical and innovative teacher education, suggesting the expansion of policies that strengthen their integration with initial and continuing teacher training.
Downloads
References
ALVES, C. T. F. A. et al. Letramento matemático na perspectiva do ensino por investigação: construindo mapas em um Clube de Ciências. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 6, p. e13372, 23 dez. 2024.
ASADI, S. et al. Understanding Institutional Repository in Higher Learning Institutions: A Systematic Literature Review and Directions for Future Research. IEEE Access, v. 7, p. 35242–35263, 2019.
BARROS, V. S.; VASCONCELOS, S. M. R. Uma análise sobre como se configuram rigor metodológico e confiabilidade na pesquisa qualitativa em teses e dissertações em áreas biomédicas e não-biomédicas no período 2008-2018. Praxis Educativa, v. 19, p. 1–25, 2024.
BUENESTADO-FERNÁNDEZ, M. et al. Stories about gender inequalities and influence factors: a science club case study. International Journal of Science Education, v. 46, n. 5, p. 403–420, 23 mar. 2024.
CAJUEIRO, D. D. DA S. Iniciação científica na Amazônia: bases históricas e epistemológicas dos clubes de ciências de Abaetetuba- PA e Moju- PA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2022.
COSTA, F. DE J.; SÁ, E. F. DE. CLUBE DE CIÊNCIAS NO BRASIL: DESAFIOS E POSSIBILIDADES VIVENCIADAS NO PERÍODO DO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 27, p. e025001–e025001, 25 fev. 2025.
COSTA, G. G. Contribuições da monitoria em clubes de ciências para o aprimoramento pessoal e cognitivo do aluno-monitor. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2019.
COURA, M. I. M. DA C. Atuação do PIBID Ciências em uma sequência didática investigativa sobre Alquimia. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto, 2016.
COUTO, M. R. DE A. M. Os Clubes de Ciências e a iniciação à ciência : uma proposta de organização no ensino médio. [s.l.] Universidade de Brasília, 30 jun. 2017.
FELIX, M. S. et al. Promovendo a Educação Científica por meio do Clube de Ciências. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 17, n. 1, p. 606–620, 19 nov. 2024.
FERREIRA-NETO, J. A. Ser ou não ser como nossos professores de ciências: proposição para uma intervenção afetiva no estágio do clube de ciências da UFPA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2017.
FORERO-CORBA, W.; NEGRE BENNASAR, F. Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 27, n. 1, p. 209–253, 27 out. 2023.
GONÇALVES, T. A. Clube de ciências como espaço de desenvolvimento das competências para ensinar : uma análise à luz da teoria de Philippe Perrenoud. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2020.
JERRIM, J. et al. School accountability and teacher stress: international evidence from the OECD TALIS study. SpringerJ Jerrim, S SimsEducational Assessment, Evaluation and Accountability, 2022•Springer, v. 34, n. 1, p. 5–32, 1 fev. 2022.
LAMPROPOULOS, G.; KINSHUK. Virtual reality and gamification in education: a systematic review. Educational technology research and development, v. 72, n. 3, p. 1691–1785, 19 jun. 2024.
LI, Y. et al. Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, v. 7, n. 1, p. 11, 10 dez. 2020.
LIMA, D. D. R. DA S. DE. Clube de ciências da UFPA e docência: experiências formativas desde a infância. Belém: Universidade Federal do Pará, 2015.
LIMA, S. F. Uma professora em autoformação: episódios de ensino e aprendizagem no clube de ciências da UFPA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2022.
MAGNO, C. M. V. Narrativa, testemunho e memória do CCIUFPA: uma formação para identidade e profissionalidade docente. Belém: Universidade Federal do Pará, 2023.
NUNES, J. UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ INSTITUTO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E CIENTÍFICA PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS. [s.l: s.n.].
PAIXÃO, C. C. DA. Experiências docentes no Clube de Ciências da UFPA: contribuições à renovação no ensino de Ciências. Belém: Universidade Federal do Pará, 2016.
PARENTE, A. G. L. Práticas de investigação no ensino de ciências: percursos de formação de professores. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2012.
PATALL, E. A.; COOPER, H.; ALLEN, A. B. Extending the School Day or School Year. Review of Educational Research, v. 80, n. 3, p. 401–436, 1 set. 2010.
PINA, E. A. DE. Clube de ciências de Cametá: histórias (re)escritas para a educação científica e formação docente. Belém: Universidade Federal do Pará, 2020.
RIBEIRO, R. A. A dimensão subjetiva do aprender na formação para a docência interdisciplinar: um estudo de caso no Clube de Ciências da UFPA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2022.
___. Interdisciplinaridade e subjetividade: experiências de ensino vivenciadas por professores egressos do Clube de Ciências da UFPA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2017.
ROCHA, C. J. T. DA. Desenvolvimento profissional docente de mestrandos em perspectivas do ensino por investigação em um clube de ciências da UFPA. Belém: Universidade Federal do Pará, 2019.
SCHNORR, S. M.; PIETROCOLA, M. Science and Mathematics Education in Brazil: a Systematic Review of 25 Years of Research (1994–2018). Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e40543, 20 jul. 2022.
VALOIS, R. S. O estágio em ensino de ciências como possibilidade de envolvimento em comunidades de prática. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2020.





