The humanization workshop as a possibility for the transformation of work in health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/praxis.v17.n31.5659

Keywords:

Humanization of assistance;, University hospitals;, Teaching assistance integration;, Health Unic System.

Abstract

The National Humanization Policy (PNH) has used the workshop technique as a tool for the promotion and capillarization of Politics, aiming at forming and intervening in health services. The research presented in this article proposed to analyze possible changes occurred in the practices of professionals who participated in a humanization workshop held at a university hospital in the northeastern region of Brazil, interested in obtaining internal advances in the Policy. Based on theoretical contribution of discursive practices and production of meanings, the information production stage generated four categories: Humanization Commission, as an institutionalized dialogue space; knowledge about PNH; management support as a determining factor for strengthening the Policy; polysemy about humanization. In the results and discussions, the participants considered it important to have an institutional space to discuss and continuously reflect on how they are producing health. In the final considerations, a small advance in the strengthening of PNH in the hospital was highlighted through the implantation of the Humanization Commission, a formal space supported by the management, in which the hospital's work processes are discussed and proposals for changes are sent to improve the service provided to the population.

Keywords: Humanization of assistance; University hospitals; Teaching assistance integration; Health Unic System.

 

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Author Biographies

LUZIA PRATA, UFAL

Graduated in Social Work from the Federal University of Alagoas - UFAL (1990). Specialist in Social Sciences from UFAL (1999), in Health Management from the National School of Public Health - ENSP/FIOCRUZ (2014) and in Work Management and Health Education from the Federal University of Rio Grande do Norte - UFRN (2014). Master in Teaching in Health from UFAL (2018). PhD student in Family Health at RENASF/ UFPB. I coordinated the National Humanization Policy in Alagoas for 12 years (2011-2023). I worked as a Substitute Professor in the undergraduate course of Medicine at the Faculty of Medicine of UFAL 2019-2021, teaching the disciplines Collective Health and Scientific Methodology. I currently develop the role of Social Worker at the Home Care Service (SAD) in Cajueiro -AL. At the Municipal Health Department of Pilar - AL I coordinate the National Humanization Policy in the municipality's health equipment. I have experience as a Municipal Health Manager, Coordinator of Primary Health Care, Director of Health Surveillance. I am interested in the areas of: Health, Humanization in Health, Extended Clinic, Conversation Circles, Collective Health, Primary Care, Teaching-Service Integration, Health Education, Training for the SUS.

Cristina Camelo de Azevedo, UFAL

Professora Doutora do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Alagoas. Mestrado em Ensino na Saúde pelo CEDESS/UNIFESP e Doutorado em Saúde Pública pela ENSP/FIOCRUZ. Professora permanente do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde da FAMED/UFAL e do Mestrado Profissional em Saúde da Família da FIOCRUZ/Polo UFAL.Desenvolve atividades nas áreas de educação, trabalho e saúde, com enfoque no desenvolvimento de equipes, acompanhamento de processos de trabalho e gestão de pessoas.

GABRIELLA Barreto Soares, UFPB

Possuo Graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Espírito Santo/UFES (2006-2010); Mestrado e Doutorado em Odontologia Preventiva e Social pela Universidade Estadual Paulista/UNESP (2011-2016) e Estágio de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva na UFES (2017-2018). Realizei Estágio Sanduíche, com bolsa Capes, na University of Massachusetts in Boston/UMASS, College of Public Community Service (2014-2015). Participei da pesquisa sobre o Programa Mais Médicos/PMM, em específico a integração das médicas e médicos cubanos no Brasil, financiado pela Organização Pan-Americana de Saúde/OPAS. Participei do Projeto Análise da Governança do PMM no Espírito Santo, também financiado pela OPAS. Atuei como professora Adjunta no Departamento de Medicina Social na UFES (2016), na Faculdade Multivix de Vitória/ES (2016), e como professora colaboradora no Departamento de Odontologia da Universidade Estadual da Paraíba/UEPB (2018). Participei da Comissão Organizadora do Projeto VER-SUS: Vivências e Estágios em Realidades do Sistema Único de Saúde/ES. Tenho por foco e objeto de pesquisa as áreas e temáticas relacionadas à Educação Popular; Políticas Públicas em Saúde; Saúde de Populações Vulneráveis e Comunidades Tradicionais; Trabalho, Saúde e Ambiente e Avaliação de Políticas de Saúde. Atualmente, atuo como Professora Adjunta no Departamento de Promoção de Saúde, do Centro de Ciências Médicas da Universidade Federal da Paraíba, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão na graduação de Medicina. Sou professora do Mestrado e Doutorado Profissional em Saúde da Família da rede nordeste de formação em saúde da família - RENASF, nucleadora UFPB. E do Mestrado em Saúde Coletiva do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da UFPB.

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Published

2025-10-11