Interactive e-book as a tool for teaching venous thromboembolic disease

Authors

  • Luis Fernando Queiroz de Lima UniFOA
  • Carlos Alberto Sanches Pereira Centro Universitário de Volta Redonda - UNIFOA
  • Renato Silva Teixeira Centro Universitário de Volta Redonda – UNIFOA

DOI:

https://doi.org/10.47385/praxis.v16.n30.5163

Abstract

Venous thromboembolic disease (VTE) is common globally and is one of the leading causes of cardiovascular death. Due to its varied presentations and often fatal outcomes, it is crucial for physicians to master knowledge about VTE for accurate diagnosis and treatment. The COVID-19 pandemic, which began in December 2019, led to a significant increase in VTE cases, contributing to many fatal outcomes. The objective of this work was to develop an educational product based on David Ausubel's theory of meaningful learning, revisited by Marco Antônio Moreira, after an extensive literature review on the topic of VTE. The final result of the research was the creation of an interactive e-book for learning how to manage the disease. The developed e-book will be hosted on the Visme® platform and accessed via the link www.dtev.com.br. In the text, some terms are highlighted so that, when clicked, students can access additional information such as videos, figures, photos, concept maps, and scientific articles. The product was validated by experts in vascular surgery with experience in medical training and applied to final-year medical students. These students answered a questionnaire with objective questions about the disease before and after reading the e-book. Statistical analysis of the data collected before and after reading the e-book demonstrated a statistically significant improvement in student performance on the tests. The objective results corroborate meaningful learning about the topic of VTE.

Keywords: Venous thromboembolic disease; Venous thrombosis; Pulmonary embolism; Medical education; e-book.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Sanches Pereira, Centro Universitário de Volta Redonda - UNIFOA

Graduado em Ciências Biológicas, Especialista em Bioquímica, Especialista em Hematologia, Especialista em Análises Clínicas Veterinárias Mestre em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela UFRRJ (2001) na área de concentração em Microbiologia Aplicada; Doutor em Biotecnologia Industrial (2007) EEL-USP na área de concentração em Microbiologia Aplicada. Possui experiência em micro-organismos probióticos: lactobacilos e seu papel na estimulação da imunidade x microbiota; Microbiologia Clínica e Médica Veterinária; Hematologia Clínica, Laboratorial e Veterinária . Docente/Orientador permanente do programa deMestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (MECSMA) do Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA), programa no qual desenvolve estudos relacionados ao uso de atividades lúdicas como ferramenta para o ensino em Ciências da Saúde.

Renato Silva Teixeira , Centro Universitário de Volta Redonda – UNIFOA

Possui graduação em Biologia pelo Centro Universitário Geraldo Di Biase (2008), especialização latu-senso em Análises Clinicas pelo Centro Universitário de Barra Mansa (2011), mestrado (2011) e doutorado (2017) em ciências pela Escola de Engenharia de Lorena/USP, onde avaliou o efeito antiparasitário e imunomodulador de microrganismos probióticos. Atuou em Laboratórios de Análises Clínicas passando por todos os setores e Atualmente é docente na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro, na Universidade Estácio de Sá (UNESA) e no Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA), ministrando disciplinas para os cursos de Medicina, Ciências Biológicas, Biomedicina, Nutrição e Farmácia. Tem experiência nas áreas de Microbiologia e Imunologia, com ênfase em Microbiologia Aplicada. 

Published

2024-12-10